Zaterdag de 7e dag in Salla - Reisverslag uit Salla, Finland van Diana Kohne - WaarBenJij.nu Zaterdag de 7e dag in Salla - Reisverslag uit Salla, Finland van Diana Kohne - WaarBenJij.nu

Zaterdag de 7e dag in Salla

Door: Diana Kohne

Blijf op de hoogte en volg Diana

10 Februari 2013 | Finland, Salla

Het was moeilijk opstaan vandaag na al die late avonden op zoek naar het Noorderlicht. Na het ontbijt hebben we ons warm aangekleed, het is - 22 graden en een strak blauwe lucht! Om 11 uur vertrokken we met de scooter safari naar de Russische grens. Een lange tocht van 5 tot 6 uur. Dit keer gingen we veel harder en regelmatig moesten we stoppen omdat er een aantal scooters achterbleven. Wat een super tocht maar zooooo koud.
Op de top was het zelfs - 25 graden! en dat op de dag! We gingen over een bevroren meer en bij de Russische grens maakten we een stop. Verder mag je niet en daar zijn die Russen heel streng in. De werkelijke grens ligt een kilometer verder met een groot hekwerk waarvan de gids vertelde dat deze onder stroom staat en daarna nog een stuk niemandsland van 10 km. Rare lui die Russen. Bij de volgende stop was er een vuur waar we ons bij konden warmen en weer het bekende worstje aan de stok kregen om te bakken in het vuur met koffie of warme chocolademelk. We kregen ook nog een warm kaneelbroodje. Ook nog een sanitaire stop gemaakt in een hutje met een ouderwetse houten pot. En OMG dat was koud..... Hierna maakten we nog een stop om even bij te komen en van het uitzicht te genieten. Verkleumd van de kou waren we om half 5 weer terug. Het was een super tocht! Echt gaaf op het vlakke stuk haalde we een snelheid van 50 km per uur. We hebben gelijk onze thermo kleding ingeleverd en zijn snel naar ons huisje gegaan waar we heerlijk de sauna zijn ingedoken. Het duurde lang voordat ik het weer een beetje warm had. Om half 8 weer heerlijk gegeten in het hotel en afgesproken met de groep dat we weer naar het meer zouden gaan en dat we elkaar daar zouden treffen omdat iedereen zijn koffers nog moest inpakken. Het is super helder weer en de kans om het Noorderlicht te zien is heel groot. We waren net bij het huisje en bezig met inpakken toen de bel ging en twee meiden van onze groep kwamen vertellen dat Bart Braafhart in het hotel mensen had opgehaald en zei dat er Noorderlicht te zien was. Dus wij als een speer ons warm aangekleed en naar het meer gegaan, de anderen kwamen ook allemaal hun huisje uit en iedereen rende bijna naar het meer. En ja daar was het Noorderlicht, zo duidelijk en mooi, iedereen was uitgelaten en was druk in de weer met foto's maken. In de hut was weer vuur gemaakt en alle etensresten werden opgemaakt. Op een gegeven moment was het Noorderlicht weer vervaagd en iedereen zat in de hut zich op te warmen en we besloten naar het huisje te gaan. Toen we buiten kwamen was het Noorderlicht nog mooier.... En iedereen ging weer in de weer met zijn fototoestel wat een super kadootje zo op de laatste avond, geweldig wat was het mooi. Uiteindelijk stonden we te bibberen van de kou. Niet gek bij - 26 graden. En ondanks dat er nog steeds Noorderlicht te zien was zijn we toch naar huis gegaan. We moesten de koffers nog inpakken! Morgenochtend om 7 uur moeten we ontbijten en om kwart voor 8 vertrekt de bus naar het vliegveld. Doodmoe weer naar ons bedje gegaan. Het was een geweldige dag!