Woensdag de 4e dag in Salla - Reisverslag uit Salla, Finland van Diana Kohne - WaarBenJij.nu Woensdag de 4e dag in Salla - Reisverslag uit Salla, Finland van Diana Kohne - WaarBenJij.nu

Woensdag de 4e dag in Salla

Door: Diana Kohne

Blijf op de hoogte en volg Diana

07 Februari 2013 | Finland, Salla

Gisteren zijn we naar het meer geweest op zoek naar het Noorderlicht maar helaas niets gezien. Was wel een leuke wandeling en we hebben een beetje geoefend met de fotocamera op statief zodat we een beetje weten wat voor instellingen we moeten gebruiken als het Noorderlicht er is. Ook gisteren nog ons rendier rijbewijs gehaald hahaha. Vanmorgen na het ontbijt zijn we met de bus opgehaald en naar de rendierfarm gebracht. Hier begint vandaag onze sneeuwschoen wandeling. We kregen allemaal een soort tennis rackets om onder onze schoenen te binden. Het is vandaag een schitterende dag en maar -15 graden haha.. het zonnetje schijnt. We gingen eerst naar een meer om te gaan ijsvissen. Met een grote boor moesten we een eerst een gat boren in het ijs. Met een klein hengeltje met een made er aan gingen we vissen. Helaas niets gevangen, wel een keer beet gehad. Na het vissen ging de wandeling de berg op. Schitterend uitzicht een berg vol met ijspegels, zwoegend door de diepe sneeuw, het was echt lachen, vooral als je een meter diep weg zakt en niet weet hoe je daar weer uit moet komen. Vooral bergafwaarts was helemaal lachen. Aan het eind van de wandeltocht gingen we weer naar een Kota waar een vuur werd gestookt en we weer een worstje aan een stok kregen. Ook kregen we een rendierburger, heel apart. Lekkere bessensap en koffie, thee of chocolademelk. Hier hebben we een tijdje gezeten. Daarna zijn we weer terug gewandeld op onze sneeuwschoenen naar de rendierfarm. Vandaag is het Sami dag en op de rendierfarm was een Sami meisje aan het werk die geheel gekleed was in de traditionele Sami kleding. Een hele kostbare outfit en mooi om te zien. Omdat deze kleding zo kostbaar is dragen ze dit ook alleen nog maar op speciale dagen. Met de bus werden we weer terug gebracht naar ons huisje. Hier weer lekker de sauna ingedoken en voor de verandering afgekoeld in de sneeuw!! Heel koud!! Om kwart voor zes werden we weer opgehaald voor een diner in een Kota. Hier kregen we allerlei lekkere voorgerechten en rendiervlees te eten. Het was een gezellige avond. Na de Kota avond zijn we weer terug gebracht naar het huisje. Hier besloten we met een hele groep weer naar het meer te gaan in de hoop het Noorderlicht te zien. Het was mooi helder met een prachtige sterrenhemel. Bij het meer is een hut waar je kan schuilen en waar in het midden van de hut de mogelijkheid is om vuur te maken. Dus we konden ons hier lekker opwarmen. Het was erg koud -24 graden maar heel gezellig met zijn allen. Iedereen was druk in de weer met zijn camera en op een gegeven moment had iemand een foto met groen licht. En jawel hoor het Noorderlicht, het was heel vaag maar er was duidelijk groen zichtbaar en iedereen was in extase en druk in de weer met foto's maken. Ons is het helaas nog niet gelukt om een duidelijke foto te maken maar iemand uit de groep was het wel gelukt. Echt fantastisch. We waren helemaal verkleumd van de kou en uiteindelijk lagen we pas om kwart voor twee in bed, doodmoe maar dit hadden we echt niet willen missen. Morgen gaan we op husky safari. Gelukkig in de middag zodat we 's morgens lekker vrij zijn.

• 07 Februari 2013 - 17:34

Jeff Aarts:

Diana en Peter,
    Ik hoorde dat jullie in Lapland zitten en een website hebben om contact te houden met de achterblijvers.
    Lijkt me een leuke ervaring om allemaal mee te maken, maar wel frisjes.Ik geef de voorkeur aan een warm land zoals Spanje, en daar hoef je geen streepjes op de flessen wijn te zetten.

Geniet ervan de komende dagen

• 07 Februari 2013 - 23:45

Jose:

Hoi Peter en Diana,

De foto's worden steeds mooier!! Prachtige natuur en van die foto van de sterrenhemel wordt je helemaal stil van!
    Ik ben benieuwd naar jullie reisverslag met de husky's, de Ferrari's van Lapland.
    Have fun!

Groet Jose